donderdag 24 mei 2012


Donderdag
24
Mei

LAY OU PLUSTOST RONDEAU.

Mort, j’appelle de ta rigueur,
Qui m’as ma maistresse ravie,
Et n’es pas encore assouvie,
Se tu ne me tiens en langueur.
Onc puis n’euz force ne vigueur ;
Mais que te nuysoit-elle en vie,
Mort ?

Deux estions, et n’avions qu’ung cueur ;
S’il est mort, force est que devie,
Voire, ou que je vive sans vie,
Comme les images, par cueur,
Mort !

François Villon

Rondeel op de dood

Dood, je hebt mijn lief genomen,
Dat was wreed. En ontevreden
Laat je mij nu zonder reden
Ook nog in verkwijning komen:
‘k voel mijn krachten mij ontstromen.
Schaadde zij jou hier beneden?
Dood?

Dood, je hebt haar hart genomen
En haar hart was mijn hart mede.
Nu leef ik dus overleden
Als een beeld in vage dromen,
Dood!

Ernst van Altena

Geen opmerkingen:

Een reactie posten