zondag 13 mei 2012


Zondag
13
Mei

 Ballade van de kleinigheden

Ik ken het veel te groene gras
De sporen in het zand
Het zompige moeras
De schelpen op het strand
Ik ken het weidse waterland
Het kluitje in het riet
Ik ken de hoed, ik ken de rand
Ik ken alleen mezelf nog niet

Ik ken de list en het bedrog
De arrogantie van de macht
De varkens aan hun trog
De wolf in schapenvacht
Ik ken de schijn en ik verwacht
Maar weinig van een hypocriet
Ik ken het lam dat wordt geslacht
Ik ken alleen mezelf nog niet

Ik ken de regels van het spel
Door ervaring wijs
Ik ken een stukje van de hel
Met uitzicht op het paradijs
Ik ken de lange lege reis
Van wie moet leven op krediet
Ik ken de welvaart en haar prijs
Ik ken alleen mezelf nog niet

Ik ken de vlinders van de nacht
Ik zie ze vladderen op straat
Ik ken ze met een gulle lacht
Ik ken ze ook ten einde raad
Ik ken de kennelijke staat
En dus de waarde van het lied
Dat mij nog één keer zeggen laat
Ik ken mezelf nog altijd niet

Karel Bosman
(naar François Villon)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten