zondag 14 oktober 2012


Zondag
14
Oktober
Vroeg

Een koster wijdt zijn vroege morgen
Op zondag aan de vroege mis.
Een boer kijkt na zijn vroege opstaan
Hoe ’t met zijn vroege erwten is.
Een vroege heer maaktin een sekshuis
Een vroegertje van korte duur
En ik zit hier bij Vroege Vogels
En weeg dit grijze, vroege uur.

Een kenner kijkt de vroege boeken
Van vroege realisten in.
Een vroege drinker heft het glas op
Zijn vroegere probleemgezin.
Een schilder werpt zijn vroege werken
Van pure wroeging in de zee
En ik zit hier bij Vroege Vogels
En drink mijn sterke, vroege thee.

Soms denk ik aan mijn vroege jaren,
Mijn vroege jeugd als wildebras,
Mijn ouders die me aldoor vroegen
Waar de froufrou gebleven was.
En aan mijn vele, vroege liefdes
- Ik was uitzonderlijk vroegrijp –.
Nu zit ik hier bij Vroege Vogels
En rook mijn zware, vroege pijp.

Komt er dit jaar een vroege Pasen
En bloeit de vroege ereprijs?
Maakt het gemijmer over vroeger
Ons vroeger zot of vroeger wijs?
Ach…, buiten rijden vroege treinen
Rn sjokt men naar de vroege kerk.
En ik zit hier bij Vroege Vogels
En doe gedwee mijn vroege werk

.Ivo de Wijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten