maandag 3 december 2012


Maandag
3
December


De roofbloemen
Zijn zieker in de nacht
Dan mensen

De roofbloemen
Zijn ongelukkiger
Dan dwangarbeiders

Het roofgras
Verdort
Waar het niet regent

Het regent nooit
Waar het roofgras
Groeien wil.

Alleen wanneer
Haleine komt
Dan leeft het boze gewas
Dan staat het gras
Als liefde
Dan is de boom
Vol schaduw
Dan zijn de bloemen
Rood

Haleine
Is water
En goedheid

Ik heb vannacht
Met Haleine geslapen.
Ik ben de bijzit
Van mijn eigen vlees
Geweest

Ik heb
Onder een donkere maan
Naar een liefelijke
Blauwe lucht
Geslapen.

Twee vogels
Hebben stro
In mijn handen gelegd

Twee vogels
Hebben gefloten
Als fluiten
Als noodweer
Als kwade dagen, in aantocht.
Ze zijn weer weggevlogen.

Alleen Haleine is gebleven

Jazeker,
Haleine verlaat mij niet

Oh,
Als het maar waaien wil
Morgen
Als ik met Haleine
Naar het park ga.

Wij zullen er matrozen zijn
Op het kleinste bootje
Van de wereld.

Ook wil ik
Mijn vlieger oplaten.

Maar als het niet waait
Morgen
Zal mijn vlieger lachen
En dan vertrapt
<!--[endif]-->
<!--[if !mso]-->
<!--[endif]-->
Haleine het bootje

Jan Arends





Jan Arends


<!--[if !mso]-->
<!--[endif]-->

<!--[if !mso]-->
<!--[endif]-->
Jan Arends (1925-1974)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten