woensdag 24 april 2013


Woensdag
24
April

Als kind bestreed ik fel de Byzantijnen



Als kind bestreed ik fel de Byzantijnen
Ik was piraat én voer met Bestevaer..
We vochten met de Moren, Abessijnen
De Bey van Tunis en de janitsaar
We sloegen hele steden in elkaar
Terwijl we overwinningskreten brulden
En gaven geen kwartier als plunderaar:
Die jongensdroom kon elke pil vergulden

We roofden Rijders, Livres en Florijnen
Dukaten en de Gouden Adelaar
Moidores, Dubloenen, Louise d'Ors, Sequijnen
Twee-guinjestukken, Georges, om een paar
Te noemen van de vreemde munten waar
We bij het horen van de naam al smulden
De echte wereld viel soms tegen maar
Die jongensdroom kon elke pil vergulden
Die variatie gaat nu dus verdwijnen
Ik ben vermoeid en grijs en middelbaar
En zag mijn dromen een voor een verkwijnen
Door baan en huis en vrouw en kinderschaar
Toch, als ik uit het raam naar buiten staar
Tot over beide oren in de schulden
Dan ben ik weer zo'n muntverzamelaar:
Die jongensdroom kan elke pil vergulden

Oh Euro! Kinderdromenmoordenaar!
Als ze een schatkist met die muntsoort vulden
Dan werd geen mens piraat in duizend jaar:
Geen jongen droomt er meer - Ik wil de gulden!


 Jaap van den Born (29-12-2001)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten