vrijdag 29 december 2017

Vrijdag
29
december


Bijbelse kwatrijnen
Otto van Gelder
(Ton Peters)



Methusalem

De leeftijd van Methusalem,
Als ik het achteraf bezie
Dan diagnosticeer ik hem
Als iemand met dyscalculie

Petrus

Ontkend, geloochend en genaaid
Verraad in drievoud kun je nooit vergeten
Dat merk je als de haan weer kraait
Of als je hem gebraden zit te eten

Genesis 1

Ooit heeft het hemelse kantongerecht
De scheiding tussen zee en tussen land
Door middel van een compromis beslecht
Met om en om beheer over het strand

Lot en zijn dochters

Je dochters met een dronken vent
Je schaamt je toch kapot
Wanneer je zelf die kerel bent
Zoals bijvoorbeeld Lot

Toren van Babel

Ik vrees dat ik de klus hier stoppen moet
Het is op deze hoogte veel te koud
Ach, hadden we maar thermo ondergoed
Dan was die toren echt wel afgebouwd

Dat onbegrip door al die vreemde talen
Dat geeft zo'n klus toch echt maar weinig kans
Als ik het daar een beetje kon bepalen
Dan sprak het werkvolk enkelt Nederlands                      Jolien

Simson

Best logisch met de nacht in beide ogen
Dat ik wat steunde tegen een pilaar
Ik zweer dat ik me haast niet heb bewogen
Toch stortte heel die tempel in elkaar

Bijbels offer

Ik nam een touw mee, Abraham indachtig
Toen pa met mij wou wandelen in ’t bos
Gelukkig was hij ver over de tachtig
Dan kom je moeilijk van een mastworp los

Kaïn

Verenigde dictators aller landen
Toch pijnlijk dat u samen slechter scoort
Dan Kaïn die destijds met beide handen
Een kwart van alle mensen heeft vermoord

Lopen over water

Wanneer je schedel bijna explodeert
En je een man ziet lopen over water
Dan kan het zijn dat jij je hebt bekeerd
Mij doet het echter denken aan een kater

Samaritaan

Belasting heeft als enig doel
Om jaarlijks ons bestaan
Te dompelen in ’t warm gevoel
Van de Samaritaan

Mozes

Na veertig jaar in de woestijn
Het reisdoel lopen zoeken
Acht ik de kans behoorlijk klein
Die trip nog eens te boeken

Overpeinzing voor de kerst.

In den beginne

Leef ik hier op een bol van gas
Die vloeibaar werd en stolde
Of toch op een roulettebal
Die van de tafel rolde?

Laat Ons mensen maken (Genesis 1,26)

Omdat het Mij destijds voldoening gaf
Schiep Ik de hele handel met plezier
Hoewel Ik met de kennis achteraf
Beslist had moeten stoppen na het dier

God was narcistisch bezig toen hij dacht aan klonen
Hij zag in ’t nat zijn spiegelbeeld en riep toen, wauw!
Ik schep een man, aan Mij gelijk, om hier te wonen
En geef hem lust voor mijn finaal object, de vrouw!            
Hanny van Alphen

Want ach, wat was die dame wondermooi
De man viel dus aan eigen lust ten prooi
Nee, niet uitsluitend bij een rendez-vous
Bij elke Eva voelde hij: she too!                                            
Inge Boulonois

God schudt Zijn wijze hoofd en denkt: verdorie
De vrouw beschouw ik als Mijn aardse glorie
Want Adam mist een rib, een fout van Mij
Zodat hij is gedoemd tot blufferij!                                       
Inge Boulonois


God schiep naar Zijn gelijkenis de mens
Wat plomp, die man, onhandig, ruig bebaard
Zijn tweede proef verliep geheel naar wens:
De vrouw, perfect en nooit geëvenaard                                 
Hanna Pest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten