vrijdag 15 november 2013

Donderdag
14
November

Geschiedenis

Toen wij in de slag bij Thermopylae vochten,
(aan mij zijde: Ajax, Castor en Pollux,

en Odysseus, de sluwe held, die in de kerstnacht
den Gysbrecht van Aemstel schreef)

droeg mijn boezemvriend Socrates een geheel
nieuwe creatie van House of England.

Vooral de lange revers van het jasje en
de korte kuitbroek met strik vielen op.

Ik vond het al zo gek. “Man”, zei ik “je zit
toch heus in de verkeerde film.

Ga naar: Zeven gelukkige dagen met Connie,
de Duitsers betalen nog beter ook.”

Zijn droeve filosofengezicht vertoonde één
ogenblik grote blijdschap. Toen echter zuchtte hij:

“De geschiedenis is onverbiddelijk. Ik, Socrates,
heb nu eenmaal bij Thermopylae gevochten.

Wat gebeurd is, is gebeurd.”


Riekus Wakowsky (1932-1977)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten