maandag 20 juni 2016

Maandag

20

juni

Deltaplan

Waarom, o Heer, heeft U niet ingegrepen?
Want zelden zag ik zo’n rampzalig plan.
Het land liep onder water? Jammer dan!
Veel liever dan de Zeeuwen zie ik schepen.

De vrekken die met Bløf en bolus dwepen,
die zielen uit de saaiste streekroman,
ik gun ze wel een lot als kikvorsman,
dus laat Uw toorn het Scheldewater zwepen.

Een springvloed en de krachtigste orkaan,
zij kunnen duin en stormvloedkering wissen.
U bent toch ook de schepper van de vissen?
Het mooiste zeeland is een oceaan.

Daan de Ligt


Antwoord uit Zeeland

Ik kreeg nog liever zweren in mijn maag,
liet mij door de belastingdienst bestelen
of miste allerhande lichaamsdelen,
dan ooit te moeten wonen in Den Haag.

Ik schoor mij liever met een kettingzaag
of liet me pijnlijk door Al Qaida kelen,
stond liever diep in ‘t krijt bij criminelen,
dan ooit te moeten wonen in Den Haag.

Veel liever zou ik nimmer drank meer velen
of in mijn aars hemorroïden telen,
had ik een druiper of een Spaanse kraag.

Ik hoor nog liever André Hazes kwelen,
Van Vollenhoven vals pianospelen,
dan ooit te moeten wonen in Den Haag.


Aaike Jordans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten