vrijdag 2 augustus 2013

Vrijdag
2
Augustus

Liedjes om te zingen

Vier weverkens zag men ter botermarkt gaan
De herdertjes lagen bij nachte
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan
En wat schiet ons nog in gedachten
Ik ben er de zanger van’t Hollandse lied
Ja zeker, we komen er wel , ook al zijn we’r nog niet
Liedjes om te zingen
Liedjes om te zingen

Er schommelt een wiegje in’t bloeiende hout
Wie zal er ons kindeke douwen
Want spreken is zilver en zwijgen is goud
Altijd is Kortjakje verkouwen
Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer
Zo weet ik er vast als het moet nog en heleboel meer
Liedjes om te zingen
Liedjes om te zingen

Wel Annemarieke waar gaat gij naar toe?
Het zonnetje gaat van ons scheiden
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een roe
Hoe groot en hoe stil is mijn heide?
En over de weide daar blonk er de zon
Alsmede het lied van Piet Heyn die de Zilvervloot won
Liedjes om te zingen
Liedjes om te zingen

De boer had maar ene schoen, weinig genoeg
Ik weet niet, wat zal het beduiden
O, vogeltje, vogeltje, wat zingt gij vroeg
En meer van die zoet geluiden
Een zevental kikkers in één boerensloot
Ik kan het niet helpen, maar heus, ze zijn allemaal dood
Liedjes om te zingen
Liedjes om te zingen

Jules de Corte (1924-1996)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten