maandag 26 augustus 2013

Maandag
26
Augustus
Voor twee of drie...

Ik schenk de wereld wat ik dacht en schreef,
Opdat, als ik lang dood zal zijn en ’t mos
Dekt op mijn graf, mijn uitgewischten naam
Nog twee of drie het boek, dat ik nu geef,
Herlezen, op een eenzaam plekje in het Bosch
Met dank en liefde: ik droom geen schooner faam…
Hélene Swarth
1861-1941







Ed Schilders, columnist bij de Volkskrant, had in 1995 medelijden met Hélène en dichtte het volgende antwoord:

Het zal er deze winter wel niet meer van komen:
Mijn vrouw haat de kou en wil eerst dat de bomen
Weer bloeien, en ’t mos op de graven weer groen is,
Omdat lezen daar anders zo kil, zo’n gedoe is.

Maar het lijkt ons wel wat, zo alleen tussen zerken,
Een picknick te houden, en dan uit jouw werken
Elkaar voor te lezen, met dank en veel kussen,

Zodat jij weer weent om de hartstocht te blussen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten